Att tänka på när du ”väljer” förlag

Den som har skrivit ett färdigt bokmanus har i regel en önskan att få se det som en färdig bok. För att det ska hända så skickar man sitt manus till förlag. Men vilka ska man egentligen skicka till? Alla? Några noga utvalda? Hur ställer man sig till obskyra förslag i Sociala medier som ”Du kan skicka det till mig, jag har startat ett förlag”?

Målgrupp och genre

Ska det över huvud taget vara idé att skicka sitt manus så gäller det att välja förlag som ger ut den typ av bok du skrivit.

Skriver du för barn, ungdomar eller unga vuxna skulle jag säga att det mer fokus på målgruppen än på genre. Ett barn- och ungdomsboksförlag kan ge ut allt från kärlekshistorier och böcker om mobbning, till skräck, fantasy, fakta om dinosaurier, youtubers biografier och visböcker,

Skriver du för vuxna gäller det däremot att kolla genre på ett annat sätt. Vissa förlag är allmänna, men många är nischade. Det finns renodlade fackboksförlag, läroboksförlag, sådana som ger ut poesi, dramatik, bara kommersiell litteratur, enbart feelgood eller fokuserar på spänning. Det är ingen idé att skicka ditt superspännande deckarmanus till ett förlag som endast ger ut franska klassiker. Gå in på förlagets hemsida (det här tipset återkommer) och titta hur de beskriver sig och vad de har för utgivning.

Hur tar jag reda på vilka förlag som finns?

För att kunna gå in på ett förlags hemsida måste du förstås känna till att förlaget alls existerar. Ett tips är att gå in på någon av nätbokhandlarna, söka på böcker som liknar den du skrivit och sedan se vilka förlag som gett ut dem.

Hur vet jag om ett förlag är någonting för mig?

Även om ett förlag matchar din genre är det inte säkert att det är ett förlag för dig. Vilken typ du väljer i första hand beror på vilka mål du har.

När man är ivrig att få ut sin bok ”till varje pris” är det lätt att man har överseende med saker som man egentligen tycker är viktiga. Risken är att utgivningen verkligen blir ”till varje pris.” Vad vill du med din bok? Vill du ha några exemplar för att visa för släkt och vänner? Vill du få hem ett helt gäng böcker som du själv reser runt och säljer på konferenser eller mässor? Eller vill du se din bok i bokhyllan när du går in i en bokhandel? Du vill vara glad när din bok blir utgiven, inte ha en klump i magen för att du fått kompromissa med för mycket.

Vad kostar det?

En inte helt ovanlig fråga är vad det kostar att ge ut sin bok på förlag. Svaret är att det kostar ingenting (mer än nedlagd tid, vilket kan vara mycket nog.) Tvärt om får du pengar av förlaget. Helst ska du få ett förskott, och du får definitivt royalty på försäljningen av boken.

Ett traditionellt förlag tar inte betalt, och de står för proffs som redaktörsläser texten, proffs som korrekturläser, proffs som gör omslag och så vidare. I gengäld ger förlaget inte ut alla manus. Långt ifrån. De gör ett noggrant urval och det är svårt att bli antagen. Å andra sidan kan man tänka att förlaget står för en viss kvalitet.

Men det här förlaget tar betalt?

Så kallade hybridförlag gör sådant som ett traditionellt förlag gör, som att hjälpa till att lyfta texten, fixa omslag och marknadsföra, mot att författaren själv står för en del eller hela kostnaden. Hybridförlag gör också ett urval och antar inte alla manus.

Det finns även rena tryckeritjänster som ger ut allt som skickas in, mot betalning. De gör sällan mer än trycker upp. Det kan vara alldeles utmärkt för den som är entreprenör eller vill ha full kontroll och fullständiga rättigheter. Men här finns fallgropar.

Priset är en sak. Nu är det relevant att fråga ”Vad kostar det?” Räkna ut vad priset för dig blir per bok. Tänk sedan på att du inte bara vill få igen pengarna, utan kanske också göra en liten vinst. Hur mycket måste du då sälja dem för? Och porto på det? Känns det rimligt? Är din dröm är att boken ska säljas i bokhandel, så kommer du dels att få kämpa för att sälja in den, dels räkna med att de lägger på en ganska stor procent. Tänk dubbla priset för att vara på den säkra sidan. Kommer någon att vilja betala det för en okänd, egenutgiven bok? I så fall, bra.

Det finns många exempel på egenutgivare som lyckas väldigt bra, och som säljs i bokhandeln. De har tryckt någonstans där de får ett rimligt pris. Och de är medvetna egenutgivare som gått in i det med öppna ögon. De har inte blivit inlurade i det av ett ”förlag” som verkade bra i början, men som sen visade sig tjäna pengar på hoppfulla författare snarare än på att sälja böcker till läsare.
Gå inte på sånt som att företaget ”står för ISBN-nummer” eller att de ”säljer boken i sin webbshop”. Det kan låta bra. Men ISBN-nummer är gratis för alla. Och du vill att boken säljs på Adlibris och Bokus, dit folk faktiskt går för att köpa böcker.

Kolla hemsidan!

Har du inte koll på ett förlag – gå in på deras hemsida. Presenterar förlaget sig med att de ska ”Hjälpa dig att ge ut din bok” snarare än att ”Vi ger ut böcker som berör” eller något liknande är det ett tecken på att det är ett egenutgivningsföretag och inte ett traditionellt förlag.

Känner du igen någon av förlagets författare? Känner du igen någon av böckerna? Om inte kanske du ska ifrågasätta förlagets förmåga att nå ut. Ser omslagen proffsiga ut? Har de införsäljning till bokhandeln (hittar du någon av förlagets böcker på Akademibokhandeln tex?) Har någon av dem recenserats i dagspress? Googla runt och kolla.

Är du nöjd med vad du hittar, skicka in.

Taktiken då?

Mitt tips är sedan att börja ”uppifrån” och arbeta dig nedåt. Skicka till flera på en gång, men skicka till dina favoriter först. Du vill inte ha tackat ja till ett av dina tredje- eller fjärdehandsförlag och sedan få ett ja från ett förstahandsförlag.

Och igen. Kolla hemsidan! Där står hur förlaget vill att du skickar in ditt manus.

Lycka till!

Annonser

En reaktion till “Att tänka på när du ”väljer” förlag

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s