Från enstaka tv-avsnitt till hel säsong

Jag har klarat av den stora examinationen från utbildningen i att skriva tv-avnsitt vid SKH. Nu återstår omskrivning efter feedback och en sista, avslutande examinationsdel. Med det kan jag kalla mig utbildad tv-avsnittsförfattare.

Det har varit så roligt att skriva i någon annans värld, med någon annans karaktärer, och det vill jag gärna göra mer av. Det är väldigt befriande att få fokusera på scener, driv och sammanhang och inte behöva uppfinna exakt allting från noll. Känns som ett bra komplement till bokskrivandet.

Börjar så smått inse att det kan vara ett jobb att sitta och prata vändningar och karaktärer, och inte bara någonting man gör på fritiden. Drömmen nu vore att hamna i ett writers room där man gemensamt arbetar för en så bra berättelse som möjligt, där man kan bolla idéer, inspireras av andra och lära sig mer av manusförfattare med större erfarenhet.

Just att få vara kreativ tillsammans med andra är någonting jag längtar efter. Bokskrivande är kanske inte fullt så ensamt som det framställs, men man är trots allt ensam om sin berättelse ända tills man släpper in testläsare, lektörer, förläggare eller redaktörer.

I väntan på att hitta ett sammanhang i tv-manusvärlden jobbar jag vidare med vad jag hoppas blir nästa bok. En thriller utan övernaturliga inslag den här gången. Och så lär jag mig mer. I vår bränner jag mina sista CSN-pengar på ännu en fristående kurs vid SKH, i att utveckla tv-säsong. Ser så mycket fram emot det!

Lämna en kommentar