En bok, recensioner och tv-manus

Det har hänt en del sedan sist jag skrev. Och ändå inte så mycket alls, eftersom det som bekant är coronapandemi och alla dagar hemma framför datorn är ganska lika varandra.

Ek kom ut redan i slutet av juli. Det blev ingen releasefest, tyvärr. Och ingen Bokmässa. Men Akademibokhandeln körde en jättefin kampanj där de skyltade med boken i alla sina butiker. När Dränkt släpptes jublade jag och min dåvarande förläggare över att bokhandeln alls köpte in den 🙂

Det är spännande hur olika det kan vara att släppa en bok. Dränkt skrevs det om både här och där, även innan den kom ut. Men då var jag ju en spännande debutant. (Nu är jag mest tant.) Ek har i alla fall äntligen fått fin publicitet i dagspress. Och redan från början fick den mycket kärlek från bokbloggare och bookstagrammers. Väldigt roligt! (Jag har lagt in länkar till omdömen längst ner här.)

Mer då? Jag tog jag tjänstledigt från journalistjobbet och började studera. Hela hösten lär jag mig skriva tv-avsnitt på Stockholms Konstnärliga Högskola, SKH. Väldigt roligt och lärorikt. Jag, som alltid gjort väldigt skissartade synopsis, håller på att förvandlas till en riktig strukturnörd. Det ska bli spännande att se hur det visar sig i nästa bokmanus. Närmast ska jag lämna in en så kallad ”nedbrytning” av ett nyskrivet (skol)avsnitt från Bonusfamiljen till Jesper Harrie, som var med och skrev första säsongen.

Längre fram ska jag skriva ett inlägg om skillnaderna mellan att skriva för bok och för tv. Och om världen är roligare i december kanske det blir ett firande då i stället. Då släpps nämligen Ek som ljudbok. Och det är ingen mindre än Gunilla Leining som läser in den!

Lämna en kommentar