manuskt

Frida Andersson Johansson skriver om att skriva

Drygt tusen ords eftertanke

Lämna en kommentar

Igår var det veckans skrivardag. Och skrev gjorde jag, mer än tusen ord. Nödvändiga ord, helt relevanta för en skrivardag, bara det att inget av orden hamnade i mitt manus.

De flesta hamnade  i ett dokument om huvudkaraktären. Jag behövde få bättre grepp om henne (det är som sagt lite rörigt.) Nu har jag rett ut varför hon har sin rädsla, som både hänger ihop med hennes fritidsintresse och hennes yrkesval, som i sin tur hänger ihop med varför hon befinner sig där hon befinner sig.

Halvvägs in i historien så hade hon redan såväl rädslan som yrket och fritidsintresset och befann sig på orten där hon skulle vara, men det kändes mest som lösa påhitt. Som ”Vad håller jag på med?” ”Vad håller hon på med? ”Varför är hon ens där? Det verkar inte rimligt?” Nu verkar det rimligt. Helt logiskt faktiskt. Nästan oundvikligt. Och allt jag behövde göra var att tänka efter utanför manuset. Det här kommer att ge bättre styrsel åt historien och göra det mycket enklare att skriva (intalar jag mig.)

Några ord hamnade i ett annat dokument om samhället där hon befinner sig, samt om några bikaraktärer. De där bikaraktärerna har en tendens att föröka sig och behöver hållas i schack. De som ska med ska ha en bra anledning. Igen, eftertanke utanför manus.

Och resten av orden? De hamnade i mejl. Vissa saker mejlar man bäst om på sin skrivardag. Har fortfarande is i magen, men den börjar smälta.

Författare: Manuskt

Frida Andersson Johansson

Kommentera

