manuskt

Frida Andersson Johansson skriver om att skriva

När fantomen rör sig …

16 kommentarer

Tycker du att tillvaron rusar för fort? Att det nyss var sommar, och nu är det snart jul? Att barnen växer upp för snabbt? Att du inte hinner med?

Då kan förlags- och bokbranschen vara någonting för dig. En välbehövlig vila i hetsen. För är det någonstans det går långsamt så är det där.

En vän har väntat i snart ett år på besked från ett förlag, och det är inte så att de har glömt bort att läsa manuset eller missat att det kommit in, nej de vet precis vilket det är, de är bara inte helt klara med sina diskussioner än. Måste ha ett till möte. Och kanske ett till. Och kanske läsa det en gång till.

En tjej i en författargrupp på Facebook skickade in sitt manus till ett stort förlag i mars. Det har gått vidare från instans till instans. Nu, i november, ringde hon och undrade vad som hände. Hon fick till svar att de skulle ha möte om två veckor – alltså i mitten av november. Förhoppningsvis skulle hon få ett svar innan nyår(!)

Själv har jag väntat på livstecken från ett visst håll i snart ett halvår. När jag hörde av mig hade de inte ens hunnit läsa än.

Tidigare brukade det heta att man fick räkna med att vänta i ungefär tre månader på att få svar från förlag. Tre månader är ganska lång tid, men ändå förklarligt. Ett år? Tänk då att det för det mesta redan har gått åt ett år eller mer – ibland flera år – för att skriva manuset. Och är det ett stort förlag som ska svara så kommer det sedan sannolikt att gå minst ett år till efter att boken blir antagen tills den kommer ut på marknaden. (Sedan tar marknaden vid, och då går det ofta snabbt igen.)

Så vad gör man (jag) när isen i magen börjar smälta? Skriver vidare på nästa manus. Tänker att när man (jag) väl får ett svar för ett av sina manus så skadar det inte att ha ett annat, eller kanske flera, på lut. Och försöker intala sig själv att det kan vara skönt att åtminstone ett område här i världen inte rusar framåt i vansinnesfart.

Författare: Manuskt

Frida Andersson Johansson

16 thoughts on “När fantomen rör sig …

  1. Ha ha! Älskar din arbetsannons för långsamhetens förlag. Och jo, vänta det får man verkligen lära sig när det gäller förlagsbranschen, tålamod och andra besvärliga åkommor.

  2. Haha, vilken rolig inledning! Bästa copytexten jag läst på länge. 🙂
    Personligen hade jag slutat att vänta på bokförlagssvar – har fått sex svar (varav två positiva) av åtta möjliga och nu har det gått drygt ett halvår och jag har tänkt att de återstående två helt enkelt är så ointresserade att de inte ens ids säga nej. Men nu vaknade hoppet en aning, typ fem procent.
    Det bästa är nog, som du skriver, att bara fortsätta med nästa manus.
    Håller tummarna för alla dina projekt, Frida!

  3. Roligt! Jag skrattade gott… Dock tufft att det är så här. Det är väl kanske så att antalet människor med författarambitioner ökat så markant att förlagen inte hänger med. För egen del ser jag då två alternativ. 1. Skicka till flera förlag. 2. Starta eget förlag tillsammans med andra eldsjälar 😊

    • Roligt att kunna roa någon 😉 Tycker absolut du ska skicka till flera förlag. Men börja med dem du är mest intresserad av. Det blir jobbigt om ett av reservalternativen svarar ja innan du har hört någonting från förstahandsvalet. Det är många som ger ut på egen hand, men för egen del är det inte någonting jag är sugen på. Möjligen, möjligen skulle jag kunna tänka mig att ge ut Dränkt som pocket, om den inte hittar sin plats någonstans. Men förhoppningsvis slipper jag 🙂 Lycka till vilket alternativ du än väljer!

      • Ja, du skriver himla bra. Både roligt och intressant att läsa dina inlägg. Det är en tanke jag haft – att skicka till några förlag som jag känner är ”rätt” både för mig personligen, men också där jag tror att min berättelse kan passa in. Vi får se hur det går när det så småningom är dags. Har dock en bra bit kvar att vandra innan jag är där…. Och tack för lyckönskningen!

  4. Haha, jag skrattade gott! Tack för det 🙂
    Tror absolut på att utnyttja tiden till att skriva nytt/nya manus.
    Trevlig helg!

  5. Egentligen är det där helt galet! 😛 Man skriver i flera år, väntar på svar i flera år och om boken sen blir antagen så kan man behöva vänta i över ett år innan den kommer ut. Tycker nog att det finns viss fördel med små/mellanstora förlag här. Opal svarade mig efter 3 månader och ett halvår senare var boken ute. Dock kanske det är värt all väntan för att få ett stort förlag med riktigt hårda marknadsföringsmuskler på kroken!? Hoppas hur som att du får svar snart och att det är positivt!!! 🙂

    • Att små förlag är snabbare tror jag med. Mitt första lilla svarade redan efter två veckor men problemet var att det var så litet att det upphörde 😉 Så där önskar jag att jag hade varit lite mer tålmodig. Tack för pepp!

  6. Hahaha, perfekt beskrivning!! 😀 Instämmer med dig och Marie, is i magen och skriv nästa bok istället. Lycka till. Håller tummarna!

  7. Det sorgliga är väl att efter åratal av väntan, antagningsbeskedet, oändliga redigeringar mm, så kommer boken ut, har en livslängd på några få månaders i bokhyllorna hos bokhandlarna innan den anses ”död” och returneras till förlaget 😦

Kommentera

