#Älskanoveller är släppt!

Nu finns den på riktigt! #Älskanoveller – 26 nyanser av Sverige är en verklig bok, som man kan bläddra i och läsa ur. Och vi har firat dess inträde i världen med buller och bång. Först med mingel på Bysis bok och papper på Södermalm i Stockholm, där alla vi novellister (de av oss som var där) träffades i verkliga livet, många för allra första gången.

Jag har faktiskt haft nöjet att träffa en tredjedel av styrkan tidigare, men andra hade jag bara sett som små profilbilder på Facebook. Det var nämligen i gruppen ”Författare på Facebook” som idén till hela novellantologin föddes. Tack vare Jenny Jacobsson, som sedan dragit med sig Ewa Åkerlind på Ordberoende förlag, Dag Öhrlund och Kjell E Genberg i projektet. Plus såklart Josephine Öhrlund som gjort det fina omslaget.

Att fira sig själv och andra, signera färska böcker och dricka bubbel i strålande försommarsol är verkligen någonting jag kan rekommendera. Det gav helt klart mersmak.

Och när vi tröttnade på det (nej, det gjorde vi såklart inte, vi hade bara ett schema att hålla) fortsatte firandet med nya gäster, mer signerande och godsaker hemma hos Kjell E Genberg i Bromma. Där fick vi också våra egna packar med böcker. Så vill du köpa ett signerat ex av #Älskanoveller är det bara att säga till!

 

20140519-201943.jpg

 

Ann Hugosson, Love me tender undertecknad, Jävla galonisar och Petra Sandberg Holstensson, En dag som alla andra strålar ikapp på signeringsbänken. Det syns inte men vi håller i varsin penna och vi fick använda dem flitigt. En i högsta grad ny upplevelse. Vad skriver man? Hur skriver man? Ska jag bara skriva mitt namn, eller en glad hälsning också? Typiskt, det är redan någon annan som skrivit samma fras som jag tänkte använda. Och ÅH VAD KUL!!! Självklart signerar jag din bok!

 

20140519-202007.jpg

 

Dag Öhrlund, Stalin, snuten och jag (samt massor av Butler Öhrlund-deckare med mera med mera) i skrivartagen. Han signerade inte mitt eget exemplar förrän senare på kvällen. Då insåg jag att han hänvisat till sin egen novell, med sidnummer och en glad hälsning. Och han har en särskild ”boksignatur” som inte är den han undertecknar avtal med. SÅ kan man förstås också göra.

 

20140519-202019.jpg

 

Fina böcker på hög i bokhandeln. Med strykande åtgång som synes. Det första jag såg när jag kom in i bokhandeln var mina föräldrar. De hade rest ner från Gävle för att vara med på kvällens festligheter, men tog en sväng förbi minglet också. Väldigt kul att se dem! Men var ändå tvungen att kasta mig fram och känna lite på en bok först.

20140519-202036.jpg

 

Mingelgäster, med Annika Estassy (romanerna Solviken, Croissants till frukost) i mitten. Det var även Annikas bok som var den allra första jag signerade. Hon läxade genast upp mig för att jag hade en så oergonomisk ställning. Man får lära av proffsen 🙂 De blonda lockarna som tillhör Jenny Jacobsson, Om ni visste! och Skuggminne, initiativtagaren till hela antologin, skymtar i reflexen i fönstret.

 

20140519-202052.jpg

 

Bysis Bok och Papper. En riktigt fin bokhandel. Väl värd ett besök! Och ett prima ställe för att ha releasemingel.

 

20140519-202102.jpg

 

Lena M Johansson, som skrivit novellen Bergsgatan 6. I svart med ryggen mot kameran Rose Tillberg Mattsson, som jag inte bara gick skrivarkurs med  höstas, utan som också skrivit novellen Brinn din djävul.

 

20140519-202120.jpg

 

Lena M Johansson igen, och i bakgrunden Emmelie Hardenborg, som skrivit Årets sista dopp, och som fått en egen bloggpost hos Pernilla Alm.

 

20140519-202132.jpg

 

Tjoho! Champagnekork i taket hemma hos Sveriges mest produktive författare Kjell E Genberg, som inte bara lät oss festa i hans fina hus, och kämpade med att sätta inlagan och få med alla korrekturändringar, utan som också skrivit novellerna Den sorgsna modellen och Att hinna först.

 

20140519-205207.jpg

 

Och efter en fantastisk eftermiddag och kväll med strålande solsken, bubbel, överlyckliga novellister, glada gäster, fina böcker och bara… ja, en väldigt speciell upplevelse helt enkelt, så kom jag hem, ögnade igenom Södra sidan och hittade det här. Jag och novellsamlingen har fått lite media även i den här delen av landet 🙂

 

20140519-211812.jpg

 

Och inte nog med det. Idag finns #Älskanoveller på Adlibris sida för ”böcker alla talar om.”
(Den kan såklart även köpas på Bokus)

 

Och tala om den ska vi göra ännu mera. Flera av oss som är med i antologin kommer också på Ann Ljungbergs skrivarmingel i morgon tisdag. Kanske ses vi där?

Och ni som inte bor i Stockholm eller där omkring, det kommer att hållas fler releaser runt om i landet. Titta om det hålls någon i närheten av dig under kommande event på Ordberoende förlag.

9 svar till “#Älskanoveller är släppt!”

  1. Kult! Hmm vad gör jag nu som köpt boken (men inte fått den av internet ännu). Vi måste kanske luncha eller något.

    PS. Jag har en Prince-cd signerad av alla i Lars Vegas Trio. Så kan det gå. ”Vi signerar gärna andras plattor också!” – Mega Skivskademin typ 1994.

  2. Jag ser med spänning fram emot att läsa Segeltorpsnovellen. Flyttade därifrån för fem år sedan men saknar det fortfarande :o) Stort grattis!

Lämna en kommentar